بلاگعمومیمقالات

چه موقع باید برای سرور اختصاصی هزینه کنم؟

اینکه شما سایت و کسب و کار خود را به تازگی راه انداخته اید یا قصد بزرگ کردن و گسترش بیزینس خود را دارید و فکر افزایش بازدید کنندگان سایتتان یا افزایش بازیکنان سرور گیم خود هستید باعث میشود که فکر این باشید چه موقع باید برای سرور اختصاصی هزینه کنم . روش های زیادی برای نتخاب میزبان از جانب شما وجود دارد مواردی مثل هاست اشتراکی ، یک سرور مجازی (VPS) یا یک سرور اختصاصی.

تشخیص بهترین گزینه برای شما بستگی به بررسی این دارد که تجارت شما در چه جایگاهی است و آیا اصلا سرور اختصاصی برای بودجه تجارت شما معنایی دارد یا خیر. هیچ اندازه و راه حل تعیین شده ای برای اندازه گیری میزان سرویس مد نظر شما وجود ندارد . در عوض شما باید ببینید که آیا نیاز های شما در حدی هست که سرور اختصاصی آن را مرتفع کند. با موارد گفته شده حال شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا سرور اختصاصی در این مرحله برای شما لازم است یا خیر آیا استفاده از سرور اختصاصی تاثیری در کسب و کار فعلی شما دارد یا نه.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یک سرور راه دور یا اصطلاحا ریموت است که توسط تنها یک فرد یا سازمان به صورت اختصاصی استفاده میشود. به عبارت دیگر مانند هاست اشتراکی و سرور مجازی نیست که منابع آن را با فرد یا سازمان دیگری به اشتراک بگذارید. از آنجایی که سرور مجازی یا هاست اشتراکی منابع مشترکی دارند عملکرد و یا سطح امنیتی پایین تری نسبت به سرور اختصاصی دارند.

معمولا سرور های اختصاصی توسط کاربران اجاره میشوند و در دیتاسنتر ها و سرویس های ابری و … مانند سرور وی دی اس نگهداری میشوند اصطلاحا کولو میشوند (MSP) . صرفا قرار دادن سرور و سخت افزار در دیتاسنتر کفایت نمیکند مهم نگهداری و حفظ حریم خصوصی و کانفیگ سخت افزار شما است. اگر شما از سرور های اختصاصی استفاده کنید کارمندان شما از هرکجا میتوانند به آن ریموت شده و کار شرکت را پیش ببرند.

برعکس اگر شما یا کارمندانتان مسلط به شخصی سازی و مدیریت سرور اختصاصی باشید میتوانید بدون نیاز به میزبان وب روی سرور خود و منابع خود کنترل کامل داشته باشید.اما به دلیل ماهیت سرور مجازی این گزینه در سرور مجازی برای شما وجود ندارد. علاوه بر این اگر شما یک شرکت جهانی دارید سرور اختصاصی امکان دسترسی از راه دور را فراهم میکند و تیم توسعه شما در هر نقطه از دنیا میتواند گسترش سیستم شما را ادامه دهد.

آیا خرید یک سرور اختصاصی یک راه حل مناسب است؟

چهار دلیل اصلی وجود دارد که شما ممکن است سرمایه گذاری در یک سرور اختصاصی را انتخاب کنید:

1: بالاترین سطح حریم خصوصی

با انتخاب یک سخت افزار جدا و سرور سخت افزاری ، شما سرور و منابع خود را به صورت کاملا مشخص از بقیه جدا میکنید و این به معنی رسیدن به سطح بالایی از حریم شخصی و امنیت. اگر قرار است سروری برای تهیه نسخه پشتیبان داشته باشید یا برنامه ای خاص و انحصاری و یا حتی اطلاعات خصوصی کاربرانتان آن موقع است که حفظ حریم خصوصی بسیار مهم میشود.

اگر چه این امنیت در سرور مجازی نیز وجود دارد و امکان نصب برنامه های امنیتی را به شما میدهد اما اگر کاربری با بی توجهی باعث به وجود آمدن ریسکی شود شما نیز در معرض خطر هستید. با این حال با داشتن سرور اختصاصی کنترل کامل نقض هر مورد امنیتی در دستان شماست.

2: امکان شخصی سازی و پیکربندی سرور هر طور که بخواهید

وقتی سرور اختصاصی خود را پیکربندی میکنید هیچ محدودیتی در انجام این کار ندارید. از انجایی که مالک کلیت سرور شما هستید اینکه چه سیستم عاملی میخواهید چه میزان فضایی را برای چه کاری اختصاصی میدهید از چه برنامه هایی استفاده میکنید منابع خود را به چه روشی ذخیره میکنید کاملا در اختیار شماست.

3: خود را از باقی کاربران جدا کنید

با داشتن یک سرور اختصاصی ناخواسته از باقی کاربران جدا خواهید شد و با این کار تحت تاثیر فعالیت های آن ها روی سرور قرار نخواهید گرفت. اگر از سرور مجازی استفاده کنید اگر حجم ترافیک یک یا چند کاربر سرویس بالا رود شما شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن سرور خود و کاهش آپتایمی و سرعت هستید. در برخی سیستم عامل های میزبانی سرور مجازی وقتی یک وب سایت نیاز به منابع بیشتر دارد به او اجازه داده میشود از منابع باقیمانده سایت ها که منابع کمتری استفاده میکنند استفاده کند به عبارتی به صورت hypervisor منابع را قرض میگیرد. حال اگر 2 کاربر روی این سرویس وجود داشته باشند که هردو نیاز به منابع بالا داشته باشند اینجاست که مشکل به وجود می آید.

MPS دقت زیادی را به عمل می آورد تا اطمینان حاصل کند که هر VPS می تواند تا حد امکان به طور مداوم عمل کند. با این حال ، با سرورهای اختصاصی که از نظر فیزیکی مجزا هستند ، به شما اطمینان داده می شود که سایر کاربران در استفاده از امکانات و منابع سرور شما بی تاثیر هستند.

4: عملکرد بالا و پایداری یا آپتایم بیشتر

اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد قطعا استفاده از سرور اختصاصی برای شما لازم است. علاوه بر جدا کردن سرویس های شما بر روی یک سرور ، یک سرور اختصاصی از عملکرد سرویس میزبانی VPS سطح بالاتری دارد. به عنوان مثال ، سرورهای VPS از 2 گیگابایت رم شروع می شوند ، در حالی که سرورهای اختصاصی از 4 گیگابایت رم شروع می شوند.

سرور اختصاصی بالاترین سطح عملکرد ، اما قیمتی بالاتر

اگر مقیاس کسب و کار و سایت شما بزرگ باشد سرور اختصاصی بالاترین سطح عملکرد را دارد . وجود وب سایت و برنامه های شما روی یک سرور اختصاصی قطعا عملکرد بهتر را تضمین میکند. با این حال سرور اختصاصی یک هزینه بزرگ و سرمایه گذاری بزرگ برای شرکت حساب میشود . بنابراین قبل از اقدام به کاری حتما تحقیقات لازم را انجام داده و گزینه ها و اولویت های خود را برای سرمایه گذاری بررسی کنید.

اگر از سرور مجازی استفاده میکنید آن را با یک سرور اختصاصی مقایسه کنید و نحوه عملکرد را بررسی کنید و در یک بازه زمانی این مقایسه را انجام دهید با توجه به بازخورد میتوانید نتیجه بگیرید که آیا زمان مهاجرت به سرور اختصاصی برای شما رسیده است یا نه.

اگر اطمینان دارید که کسب و کار شما گسترده خواهد شد ، داشتن یک سرور اختصاصی در همین ابتدای کار باعث صرفه جویی در زمان شما میشود. این باعث میشود شما آرامش خاطر داشته باشید که کسب و کارتان هر چقدر هم که بزرگ شود منابع لازم برای آن را دارید.

تصمیم اینکه از سرور اختصاصی یا مجازی استفاده کنید با شماست مخصوصا اینکه تفاوت قیمت آنها بسیار مشهود است اگر چه سطح عملکرد سرور های اختصاصی بسیار بالا است اما برای کسب و کار های کوچک و مشاغل متوسط بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید.

اگر پیشرفت کسب و کار خود را میبینید و میخواهید روی آن سرمایه گذاری کنید با میزبان و ارائه دهنده خدمات خود تماس بگیرید و با او مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای انتخاب داشته باشید.

خب من که تا الان فهمیدم چه موقع باید برای سرور اختصاصی هزینه کنم اگر شما همچنان مردد هستید . میتوانید از تیم متخصص سرور وی دی اس مشاوره رایگان بگیرید.

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا