بلاگعمومیمقالات

انواع میزبانی وب

هنگام راه اندازی وبسایت جدید ، یافتن یک میزبانی مناسب مهمترین تصمیمی است که شما را به چالش میکشد. بسته به نوع میزبانی وب بین 3 تا 10 نوع سرویس میزبانی وب مختلف برای انتخاب وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب و مشکلات خاص خود را دارند. برای هر سایت گزینه های مختلفی برای میزبانی وجود دارد اما برای انتخاب باید به فاکتور هایی که مخصوص سایت شما و بودجه شما هست توجه کرد مواردی مثل نوع سایت شما آینده پیشبینی شده برای سایتتان و… .

میزبانی وب چیست؟

تا به حال از خود پرسیده اید میزبانی وب چیست؟ اگر صاحب دامنه هستید و میخواهید آن را با جهان به اشتراک بگذارید به خدمات میزبانی وب نیاز دارید.هر وب سایت به یک خانه آنلاین نیاز دارد مکانی که بتواند داده ها را در آن ذخیره کند و این داده ها را با دنیای بیرون به اشتراک بگذارد . میزبانان وب از گزینه های مختلف رایگان گرفته تا مبالغ بالاتر بنا به نیاز شما ضروریات لازم برای دسترسی انواع سایت در اینترنت را فراهم میکنند. ایجاد یک وب سایت تقریبا در دسترس برای همه حالت های مختلفی دارد ، گاه برای کسانی که یک وبلاگ ساده دارند تا کسانی که سایت های پیچیده تری دارند.

بسیاری از خدمات میتوانند تحت پوشش میزبانی وب قرار گیرند . این خدمات میتوانند شامل مواردی مثل خدمات پشتیبانی وردپرس باشند مثل یک قالب آماده وردپرس و یا افزونه های وردپرس و … نوع دیگری از خدمات هاستینگ وجود دارد که به آن نمایندگی یا reseller میگویند که در آن اشتراکی فروخته میشود و مشتری میتواند روی آن به افراد دیگر خدمات و فضای هاستینگ ارائه دهد. میزبانی ابری نیز نوع دیگری از میزبانی است به این حالت که با پرداخت هزینه هاست ، هاستی به شما داده میشود که اطلاعات سایت شما در چندین مکان قرار میگیرد. اما معماری سرویس ابری از انواع مختلف میزبانی وب پشتیبانی میکند به خصوص میزبانی اشتراکی که اکثر افراد برای راه اندازی اولین سایت خود از آن استفاده میکنند.

چیزهایی که باید از میزبانی وب بدانید

انواع تخصصی تر میزبانی وب ممکن است مربوط به کارآفرینان این حوزه یا متخصصان خلاقی نباشد که میخواهند طولانی مدت از فضای آنلاین استفاده کنند. برای این منظور 4 نوع میزبانی وب را بررسی خواهیم کرد که به کاربران امکان این را میدهد که اولین سایت خود را ایجاد و مقیاس بندی کنند یا سایتی را گسترش دهند و فضای میزبانی آن را فراهم کنند.

میزبانی که در ابتدا انتخاب میکنید ممکن است میزبان مورد نیاز شما در آینده نباشد. یک کار آفرین جدید با بودجه ای محدود ممکن است برای راه اندازی اولیه سایت خود نیاز به یک فضای ارزان داشته باشد ، اما با رشد سایت و ایجاد ترافیک بیشتر ، ممکن است زمان آن برسد که به انواع پیشرفته تری نیاز داشته باشد ، میزبانی که بتواند نیاز های سایت را برای وی مرتفع سازد. زمانی که میخواهید میزبانی انتخاب کنید مواردی را باید در نظر بگیرید مواردی مثل میزان قیمت ، اندازه سایت  و هدف شما از سایت توجه به نیاز هایی مثل امنیت ، مهارت ها و نیاز های فنی و میزان وقت و تلاش لازم برای تنظیم و نگهداری سایت.

هاست اشتراکی (sharing host)

هاست اشتراکی ارزان ترین نوع میزبانی است و به طور کلی اولین و آسان ترین نوع میزبانی وب به حساب می آید که اکثر سایت های تازه تاسیس و کوچک روی آن میزبانی میشوند در هاست اشتراکی صد ها یا حتی هزاران سایت روی یک میزبانی قرار میگیرند و مشترکا از منابع استفاده میکنند به همین دلیل است که میزبانان هاستینگ این میزبانی را با قیمت هایی پایین ارائه میدهند.

میزبانی اشتراکی نیز دارای نقاط ضعفی میباشد سایت های همسایه با شما روی سرور میتوانند سایت شما را با ویروس یا بد افزار آلوده کنند و از آنجایی که منابع سرور بین تمام سایت های موجود روی سرور به اشتراک گذاشته میشود اگر سایتی افزایش ترافیک داشته باشد از باقی منابع استفاده میکند و باعث قطعی و یا کندی باقی سایت ها میشود. شرکت های میزبانی اشتراکی معمولا روی سرویس های خود سایت ساز هایی نظیر وردپرس را ارائه میدهند اما شما نیز دسترسی کامل برای نصب و اختیارات دیگر دارید.

ارائه دهندگان هاست اشتراکی نیز ممکن است پلن های مختلفی از فضا و امکانات را به وجود بیاورند که سایت و مشتریان بر اساس نیاز سایت خود بتوانند یکی را انتخاب کنند.

هاست وردپرس

همانطور که میدانید چند وقتی است هاست هایی تحت عنوان هاست وردپرس عرضه شده اند. اما واقعا هاست وردپرس وجود دارد؟ و اگر بله هاست مناسب وردپرس چیست؟

تفاوت هاست وردپرس با دیگر هاست ها میزان منابع سخت افزاری آن است چراکه وردپرس سیستم مدیریت محتوایی سنگین است و نیاز به رم و سی‌پی‌یو قوی دارد. هاست وردپرس باید هارد NVME داشته باشد چراکه سرعت این نوع هارد نسبت به هارد های SAS و SSD بیشتر است.

میزبانی وب سرور مجازی خصوصی (VPS)

یکی از مشکلات هاست اشتراکی اشغال شدن منابع سرور با تعداد زیادی سایت است که با انواع مختلفی نرم افزار های سایت ساز ایجاد شده اند و پتانسیل ایجاد خطرات امنیتی را دارند.میزبانی وب سرور اختصاصی مجازی این مشکل را با ارائه فضای اختصاصی به کاربران در یک سرور مشترک که میزبان سایت های کمتری است و هزینه آن کم است مرتفع میسازد. اگر چه سایتی که روی فضای میزبانی VPS است فضای خود را با دیگر سایت ها در اشتراک است اما پارتیشن بندی مجازی آن ها را از یکدیگر متمایز میسازد که به کاربران اجازه میدهد جنبه های بیشتری از تنظیم و نگهداری و کنترل را روی سایت خود داشته باشند.

VPS برخی از جنبه های هاست اشتراکی را با میزبانی اختصاصی ترکیب میکند به طوری که کاربران ضمن حفظ کنترل بیشتر در مدیریت سایت رقابت کمتری هم سر اشتراک گذاری منابع با یکدیگر دارند. VPS هزینه بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد اما در مقابل انعطاف پذیری و فضای لازم را برای توسعه سایت هایی با ترافیک بیشتر میتواند فراهم کند.

سرور اختصاصی (dedicated server)

سرور اختصاصی نوعی میزبانی است که نسبت به باقی میزبانی ها برتری بیشتری دارد به این صورت که مشتری به صورت انحصاری میتواند مالک کل سرور باشد و از تمام منابع آن به صورت اختصاصی استفاده کند.در بسته سرور اختصاصی میزبان از جسمیت و نیاز های جسمی سرور مراقبت میکند و چیز هایی نظیر فضا ، قدرت ، امنیت ، و نگهداری سخت افزار را فراهم میکند اما هر چیز دیگر که باقی میماند نظیر سیستم عامل ، برنامه های نصبی، اگر سرور گیمینگ وجود دارد بازی های روی آن ، تخصیص منابع و … به عهده خود مشتری است.

در سرور اختصاصی همه نگرانی ها درباره اشتراکی بودن منابع با سایر کاربران برطرف میشود و این نوع میزبانی به کاربر امکان مدیریت و کنترل کامل سایت و هر چیز که مربوط به آن است را میدهد. میزبانی اختصاصی میتواند گران باشد هزینه آن بیش از 100 ها دلار در ماه است اما برای سایت های بزرگ و پیچیده با حجم زیادی ترافیک و داده های حساس که نیاز به امنیت بالایی دارند این هاستینگ برطرف کننده نیاز است.

مدیریت هاستینگ

با ارائه راه اندازی حرفه ای و نگهداری مداوم سایت ، میزبانی وب مدیریت شده می تواند روشی مقرون به صرفه و بدون دردسر برای اجرای یک سایت تجاری یا حرفه ای باشد ، به خصوص برای کاربرانی که مایل نیستند با جنبه های فنی مدیریت سایت روبرو شوند. مدیریت هاستینگ نوعی میزبانی مشترک است که در آن ارائه دهنده هاست مسئول تنظیم سایت و نگهداری مداوم است.

با این ترتیب ، میزبان وب تمام بروزرسانی ها ، رفع مشکلات امنیتی و سایر موارد فنی مربوط به سایت را مدیریت می کند تا صاحب سایت بتواند در ایجاد محتوا و مراقبت از موارد دیگر متمرکز شود. برنامه های هاستینگ مدیریت شده پشتیبانی قابل توجهی به مشتری و خدمات راه اندازی سایت ارائه می دهند تا از بسته های میزبانی مشترک استاندارد که البته هزینه بیشتری نیز نسبت به هاست اشتراکی پلن استاندارد دارند. هاستینگ های مدیریت شده برای سیستم مدیریت محتواهایی نظیر وردپرس نیز موجود هستند. هاستینگ مدیریت شده گزینه مناسبی برای سایت های پیچیده و رو به رشدی است که درحال گسترش هستند و برای اجرای متداول سایت نیاز به زمان و منابع بیشتری دارند.برای پشتیبانی و خدمات پیشرفته مد نظر خود حتما یک سرویس میزبانی هاستینگ مدیریت شده را در نظر بگیرید.

از آنجایی که فن آوری های مبتنی بر سرور ابری و سایر راه حل های میزبانی وب همچنان در حال تکامل میباشند ممکن است به زودی گزینه های جدید تر میزبانی را شاهد باشیم.انتخاب نوع مناسب میزبانی از بین گزینه های موجود بستگی به بودجه  و مهارت های شما و هدف پیش روی شما دارد.

 

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا