بلاگمقالات

سی پنل (Cpanel) چیست؟

Cpanel یک پنل مدیریتی وب هاستینگ تحت لینوکس می باشد که یک محیط گرافیکی و ابزار های اتوماسیون برای کار کردن و مدیریت هاست یک وب سایت در اختیار مدیر سایت قرار می دهد.

Cpanel با استفاده از یک ساختار 3 سطحی قابلیت های لازم برای مدیران ، نمایندگان فروش و صاحبان وب سایت را فراهم میکند تا جنبه های مختلف مدیریت وب سایت و سرور از طریق یک مرورگر کنترل کنند. در حالی که Cpanel محدود به مدیریت و کنترل یک وب سایت کامل است ، پنل اداره و مدیریت سرور که Cpanel بخشی از آن است با عنوان WHM شناخته می شود که مخفف WebHost Manager و به معنای مدیریت وب هاست می باشد.

علاوه بر رابطه گرافیکی ، Cpanel همچنین دارای خط فرمان و دسترسی مبتنی بر API می باشد که به فروشنده های نرم افزاری شخص ثالث ، سازمان های میزبانی وب و توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا عملیات مدیریتی را در یک سیستم استاندارد اتوماتیک کنند.

WHM برای مدیریت عملکرد یک سرور مجازی یا اختصاصی طراحی شده است. آخرین ورژن WHM از نصب در CentOs ، Red Hat ، cloud linux پشتیبانی میکند. همچنین Cpanel 11.30 آخرین نسخه اصلی برای پشتیبانی از FreeBSD می باشد.

پشتیبانی مبتنی بر برنامه شامل php ، mysql ، postgreSQL ، perl ، bind می باشد. پشتیبانی مبتنی بر ایمیل شامل خدمات pop3 ، imap ، smtp است.

Cpanel از طریق https به پورت 2083 و WHM از طریق https به پورت 2087 متصل و قابل دسترس می باشد.

لایسنس cpanel

[thumbnail target=”_self” src=”https://servervds.com/mag/wp-content/uploads/2019/01/dashboard-cpanel.png”]

Reference : Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا