بلاگمقالات

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل یک برنامه سیستمی می باشد که سخت افزار کامپیوتر و منابع نرم افزاری را مدیریت کرده و سرویس های مشترک را برای برنامه های کامپیوتری فراهم میکند.

وظایف سیستم عامل های به اشتراک گذاری زمان ، استفاده کارآمد از سیستم می باشد و همچنین ممکن است شمال نرم افزار حسابداری برای تخصیص هزینه پردازنده ، ذخیره سازی ، چاپ و … است.برای عملکردهای سخت افزاری مانند ورودی و خروجی و تخصیص حافظه، سیستم عامل به عنوان واسطه بین برنامه ها و سخت افزار کامپیوتر عمل می کند.

حال ما به معرفی سیستم عامل های ویندوز و لینوکس می پردازیم که خود دارای انواع مختلفی می باشند:

1- سیستم عامل ویندوز

[thumbnail target=”_self” src=”https://servervds.com/mag/wp-content/uploads/2019/01/Windows_logo_-_2012-274×300.png”]

یک گروه از چند خانواده سیستم عامل گرافیکی است که همه آن‌ها توسط مایکروسافت توسعه یافته، به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند. این سیستم‌عامل، نسخه‌های متعددی دارد که از سال ۱۹۸۵ تاکنون به بازار عرضه شده‌اند.

خانواده‌های فعال ویندوز شامل ویندوز ان‌تی، ویندوز امبدد و ویندوز فون است. هریک از این خانواده‌ها ممکن‌است شامل چند زیرمجموعه باشد. (برای مثال: ویندوز سرور) خانواده‌های قدیمی ویندوز نیز شامل ویندوز 9x و ویندوز موبایل می‌باشد.

جدیدترین نسخه ویندوز که در ژوئیه ۲۰۱۵ منتشر شد، ویندوز ۱۰ است که دارای دو نسخه ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی است.

بر روی تمامی سرورهای مجازی گاها سرورهای اختصاصی نیز ویندوز سرورها نصب و راه اندازی می شوند. در این نسخه از ویندوز قابلیت هایی که برای یک کاربر خانگی وجود دارد و هرگز مورد نیاز یک سرور نیست حذف شده و قابلیت های سروری به آن اضافه شده است.

چنو ویندوز سرور که می توان از آنها نام برد عبارت اند از : ویندوز سرور 2003 ، ویندوز سرور 2008 ، ویندوز سرور 2102 و ویندوز سرور 2016 که ورژن های 2008 و 2016 مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. همچنین ویندوز سرور 2003 بدلیل داشتن باگ های فراوان و قطع سیر آپدیت آن توسط شرکت ماکروسافت دیگر برای هیچ سروری پیشنهاد نشده است.

2-سیستم عامل لینوکس

[thumbnail target=”_self” src=”https://servervds.com/mag/wp-content/uploads/2019/01/linux-252×300.png”]

یک سیستم‌عامل شبه یونیکس است که بخش عمدهٔ آن سازگار با استاندارد پازیکس است. از دید فنی لینوکس تنها نامی است برای هستهٔ سیستم‌عامل و نه کل آن. هسته‌ای که نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس توروالدز منتشر شد. اما به‌طور معمول این نام به سیستم‌عامل‌هایی که از ترکیب‌بندی لینوکس (به عنوان هسته سیستم‌عامل) با نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز بدست می‌آیند اطلاق می‌شود. درحالی که بنیاد نرم‌افزار آزاد سیستم‌عامل حاصل از این ترکیب‌بندی را «گنو/لینوکس» می‌نامد اما عموماً آن را لینوکس می‌خوانند. این دوگانگی در نام نهادن منجر به بحث نامگذاری گنو/لینوکس شده‌است.

لینوکس از سخت‌افزارهای مختلفی پشتیبانی می‌کند از جمله انواع مختلف تلفن همراه، تبلت، مسیریاب، و کنسول بازی تا رایانه‌های رومیزی،رایانه‌های بزرگ و ابررایانه‌ها، سرور مجازی گیم و سرور اختصاصی گیم.

بر خلاف آنچه در میان مردم عادی رواج دارد، لینوکس یک سیستم‌عامل نیست و چیزی به نام «سیستم‌عامل لینوکس» وجود ندارد. آنچه عموماً توسّط افراد به این نام خوانده می‌شود، همان «سیستم‌عامل گنو/لینوکس» است.

اگرچه ابتدا لینوکس فقط برای استفادهٔ ریزپردازنده‌هایی با معماری ۸۰۳۸۶ اینتل طراحی شده بود؛ اما امروزه انواع گوناگون معماری‌ها را پشتیبانی می‌کند و در انواع و اقسام وسایل از کامپیوترهای شخصی گرفته تا ابررایانه‌ها و تلفن‌های همراه و سرورها به کار می‌رود. این سیستم‌عامل که در ابتدا بیشتر توسط افراد مشتاق به‌طور داوطلبانه گسترش پیدا می‌کرد و به کار گرفته می‌شد، توانسته‌است پشتیبانی شرکت‌های بزرگی چون آی‌بی‌ام و هیولت-پاکارد را به دست آورد و با بسیاری از نسخه‌های تجاری یونیکس رقابت کند. طرفداران لینوکس و بسیاری از تحلیل‌گران این موفقیت را ناشی از استقلال از فروشنده، کم‌هزینه بودن پیاده‌سازی، سرعت بالا، امنیت و قابلیت اطمینان آن می‌دانند.

از انواع ورژن های لینوکس می توان به CentOs ، Red Hat ، Ubuntu ، Debian اشاره نمود.

Reference : Wikipedia-windows

Reference : Wikipedia-linux

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا